23 augustus, 2016

Tapuit vertoont vliegenvangergdrag


Vanavond zag ik langs de Groeneweg in Schiedam gelijktijdig een Paapje en een Tapuit. Ja het trekseizoen is weer aangebroken... Hoewel nog volop zomer zijn er toch al tekenen die wijzen op verandering van de seizoenen. Sommige vogelsoorten trekken al weer door en zijn zelfs al helemaal verdwenen zoals de Gierzwaluw. De Tapuit die ik vanavond zag zat op de nok van een loods bij een boerderij. Regelmatig werd er een opmerkelijke voedselvlucht gemaakt waarbij de vogel trachtte een insect te verschalken. Om de paar minuten werd er een vliegenvangerachtige vlucht gemaakt waar bij de tapuit redelijk succesvol was. Het lukte me dit gedrag met mijn Nikon 7100 vast te leggen. De zon stond laag achter me waardoor de vogel goed werd belicht. Ik kon een lage ISO-waarde van 200 ISO gebruiken en hield daarbij voldoende sluitersnelheid over voor een scherpe foto. Ik kon hierdoor achteraf een mooie crop maken van een aantal vliegbeelden. De zitfoto heb ik gemaakt met mijn Nikon P900.

Tapuit - Northern Wheatear - Oenanthe oenanthe
Tapuit - Northern Wheatear - Oenanthe oenanthe

Tapuit - Northern Wheatear - Oenanthe oenanthe

Tapuit - Northern Wheatear - Oenanthe oenanthe

Tapuit - Northern Wheatear - Oenanthe oenanthe

Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Het is je goed gelukt dit op de foto te zetten.schitterend!
    Ik vind het altijd heel feestelijk om een tapuit te zien. Hier in het binnenland zie je ze volgens mij minder dan aan de kust.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterende en superscherpe foto's van de tapuit in actie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,
    deze heb je echt heel mooi in vliegende beelden kunnen vastleggen!
    Hoog tijd dat ik er ook weer even op uit trek nu de trek is begonnen.
    Prachtige serie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen