01 augustus, 2016

Steltkluten bij het Kraaienest in de Lier


Onlangs zag ik een waarneming van Steltkluten bij het Kraaienest in de Lier op waarneming.nl. Steltkluten zijn in Nederland best wel zeldzaam. Voor mij een goede reden om eens ter plaatse te gaan kijken. Vroeger kwam ik er vaak omdat je daar zo leuk je hond kon uitlaten. Zelf had ik een Ierse Setter die zich daar heerlijk kon uitleven. Vaste gewoonte was een wandeling om de Oostelijk gelegen plas. Omdat het nog steeds een goede uitlaatplek is besloot ik zo vroeg mogelijk in de avond te gaan en de hondenuitlaters voor te zijn! Vrijwel meteen zie ik de Steltkluten lopen langs de oever van het strand. Ik zie twee juvenielen en twee adulte vogels, kennelijk een gezinnetje. De juvenielen zijn al vlieg vlug. Het broeden had kennelijk elders plaatsgevonden. De plek waar ik ze nu zie is normaal gesproken veel te druk en dus ongeschikt is. Op gepaste afstand, met de zon in de rug, kan ik met mijn Nikon P900 enkele leuke opnamen maken. Wat is fotograferen leuk als het zo makkelijk lukt... Helaas komt er een wandelaar aan met een stel grote drukke honden die meteen het water inrennen. Meteen is de idylle verstoort. Kennelijk ziet de eigenaar niet waar ik mee bezig ben. Ik besluit het hier maar bij te laten en trek me terug. gelukkig heb ik voldoende materiaal om dit Blog te maken.
 
Kraaienest in De Lier
Steltkluut - Black-winged Stilt - Himantopus himantopus

Steltkluut - Black-winged Stilt - Himantopus himantopus

Steltkluut - Black-winged Stilt - Himantopus himantopus

Steltkluut - Black-winged Stilt - Himantopus himantopus

Steltkluut - Black-winged Stilt - Himantopus himantopus

Steltkluut - Black-winged Stilt - Himantopus himantopus
 



Alvast bedankt voor het bezoek aan dit Blog en de reacties op mijn vorige Blog.

3 opmerkingen:

  1. Zoooo Ben, wat een jaloersmakende super platen zijn dit!!
    Toch al zo'n mooie sierlijke vogel en dan ook nog een jong en bloedje scherp!!
    Het filmpje heb ik wel 6 x bekeken, zeer geslaagd!
    Wat een fijne blog.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Ben, vooral die juvenielen. Zo zag ik ze nog nooit!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He jakkes.... dit zijn toch echt wel jaloersmakende foto's hoor ben!!!
    Echt prachtig om deze steltkluten van zo mooi dichtbij te zien.
    Mijn complimenten.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen