12 september, 2014

Blauwe schichten

Vrijdagochtend j.l. ben naar een druk bezochte plek geweest.Het plasje achter de parkeerplaats bij de Starrevaart zou de verblijfplaats zijn van zelfs een 5-tal IJsvogels! Een reden te meer om er ook een kijkje te nemen. Ik werd niet teleurgesteld! Integendeel. Eenmaal ter plaatse zag ik al snel de eerste blauwe schicht voorbij schieten. Soms per twee tegelijk vlogen ze laag over het water en doken vervolgens de begroeiing in. Een enkele keer zat er even eentje vrij die ik kon fotograferen met mijn 300mm objectief. Ja, dan kom je helaas wel mm te kort!

Leuk was de aanwezigheid van een aantal andere blauwe schichten! Paardebijters die dichtbij een vliegshow weggaven.

Paardebijter - Aeshna mixra

Paardebijter - Aeshna mixra

Paardebijter - Aeshna mixra

Paardebijter - Aeshna mixra

Paardebijter - Aeshna mixra

Een wens was natuurlijk toch een vliegbeeld te maken van een IJsvogel... Regelmatig vloog er eentje voorbij die ik helaas niet met de autofocus kon vastleggen. Telkens was het resultaat weer onscherp. Met een vaste focus gokkend op een bepaalde lijn waarlangs ze regelmatig voorbij kwamen lukte het een aantal opnamen te maken... Het resultaat kan denk ik nog veel beter maar het is een begin.

IJsvogel - Common Kingfisher - Alcedo atthis

IJsvogel - Common Kingfisher - Alcedo atthis

IJsvogel - Common Kingfisher - Alcedo atthis

IJsvogel - Common Kingfisher - Alcedo atthis
Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog.


Digiscopie op 23 september j.l. met de Nikon V1 leverde veel betere stationaire beelden op. ter volledigheid alsnog extra geplaatst...





10 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Volgens mij is dat bij de Meeslouwerplas. Heb ik ook eens gezocht naar de ijsvogel, was toen niet thuis ;-) Je vluchtfoto's zijn erg knap, gezien de hoge snelheid die ze hebben! Dat zelfde geldt voor de paardenbijter ongelofelijk knap die te kunnen platen zo in vlucht. Ik heb er weer van genoten.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe is dat nu toch weer allemaal mogelijk, Ben. Ik heb ook de nodige foto's van Paardenbijters in de vlucht. Maar dan wel in de "hover" En IJsvogeltjes heb ik maar 1 keer op de kiek gezet. Ik ken het gevoel van triomf, maar dat is voor deze serie zeer terecht! Die foto met de IJsvogel boven het water, inclusief schaduw, is werkelijk fantastisch. Genieten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Ben,

    Een leuke serie geworden zo. Is je geduld toch beloond!

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker een bemoedigend begin met deze blauwe schichten ! Groet, Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ben,

    Je geduld is wel beloond, de vluchtfoto's zijn knap. Ben het (uiteraard) met je eens dat je met 300 mm. meestal te kort hebt en dan moet je weer croppen wat de foto's niet ten goede komt, jammer is dat. De Paardenbijters zijn trouwens heel mooi gelukt, dat moet ik je nog eens na doen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ben
    De bekende plek van de ijsvogel, heb hem daar ook eens gefotografeerd ,de vliegbeelden staan er mooi op , altijd 'n uitdaging .
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als dit pas het begin is dan ben ik benieuwd naar de toekomst. Mooie serie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's Ben en de ijsvogel mooi vliegend en ook nog eens met de weerspiegeling gevangen, knap werk.
    Net als de paardenbijter in de vlucht.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De ijsvogels is bij de meeste van ons toch een heel geliefd vogeltje om te fotograferen. Heel gaaf dat je die vliegbeelden hebt kunnen maken. Lang niet gemakkelijk maar je hebt ze mooi wel!
    De vliegende paardebijters zijn ook al zo mooi en ook nog eens heel gedetailleerd op de plaat gezet. Prachtig om te zien.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tjonge wat knap om de snelle ijsvogel en ook de paardenbijter in vlucht vast te leggen. Dan moet je veel geduld hebben en ook vooruit kunnen denken.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen