09 juni, 2013

Vier topsoorten...

Vandaag weer eens met vriend Hemme op stap. Ons plan is dit keer de kop van Noord-Holland te bezoeken. Bij de Putten van Petten zit al geruime tijd een Amerikaanse Goudplevier. Alhoewel het best wel een eind rijden is is de vogel zeer de moeite waard. Trouwens als je gezellig aan het kletsen bent dan is een lange rit zo voorbij! Aangekomen bij de Putten van Petten zie ik vanaf de parkeerplaats de vogel al meteen zitten. Wat een buitenkans zo dichtbij! Ik neem meteen de nodige foto's en maak gebruik van alle mogelijkheden die ik heb. Ook de Nikon 1 met cropfactor 2,76 wordt in stelling gebracht. Ook maak ik gebruik van mijn telescoop om een digiscoopfoto te maken. Het probleem blijft echter wel dat de de zon van rechts komt en het oog van de vogel op de foto's nauwelijks zichtbaar is. Later in de middag zou een betere situatie zijn, maar ja ik woon nu eenmaal niet in de buurt!! Uiteindelijk ben ik best wel tevreden met het resultaat.

Amerikaanse Goudplevier - American Golden-Plover - Pluvialis dominica

Amerikaanse Goudplevier - American Golden-Plover - Pluvialis dominica

Amerikaanse Goudplevier - American Golden-Plover - Pluvialis dominica

Amerikaanse Goudplevier - American Golden-Plover - Pluvialis dominica



Ook bij de Putten van Petten aan de overzijde van de plas is er nog een kolonie Grote Sterns te zien. Om onduidelijke redenen vliegen ze plotseling op. We kunnen geen roofvogel ontdekken. Ze zien kennelijk meer dan wij!

Grote Stern - Sandwich Tern - Sterna sandvicensis

We zijn vlakbij het Zwanenwater in Calantsoog en besluiten daar nog even een stukje te wandelen. Het geeft ons echt een lentegevoel. Overal zien we vlinders en libellen en prachtige flora die in volle bloei staat.

Icaris Blauwtje

Kleine vuurvlinder

Icaris Blauwtje

Platbuik

Citroenvlinder

Azuur waterjuffer

Orchidee

Op de terugweg gaan we via een omweg nog naar de IberischeTjifTjaf van het Sloterpark in Amsterdam. Deze vogel zit er ook al enkele weken en is voor mij een lifer! Met behulp van de uitgezette route via Google maps komen we bij de juiste plek. Gelukkig is vogel honkvast en laat zich na na een kwartier zoeken toch ineens zien. Nu nog het specifieke geluid/zang horen om de determinatie rond te maken! Dat duurt niet lang...weer een wereldsoort op mijn lijstje.
Iberische Tjiftjaf - Iberian Chiffchaff - Phylloscopus brehmii

Via Mijdrecht voor de Steltkluten (te ver weg voor een foto) die daar broeden gaan we weer naar het volgende hoogtepunt. Bij de Wollebrand in Naaldwijk was er een Grauwe Franjepoot in zomerkleed te zien. Echt weer een buitenkans voor een deze amateur twitcher! Ook deze vogel wordt door ons weer gezien. gelukkig maar want de volgende dag is de vogel gevlogen... We hebben weer genoten van deze geweldig leuke dag met veel spectaculaire vogelsoorten.
Grauwe Franjepoot - Red-necked or Northern Phalarope - Phalaropus lobatus

Uit mijn archief nog een Grauwe Franjepoot in winterkleed op 18 september 2009 gemaakt in de Vockestaart. Gelukkig nu wel een goede foto!

Grauwe Franjepoot - Red-necked or Northern Phalarope - Phalaropus lobatus


Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog.


P.s. in het kader van mijn vogeljaar zie tab vogeljaar 2013 heb ik de volgende foto's vervangen:

  • Waterhoen
  • Lepelaar
  • Wilde eend
  • Aalscholver
  • Ooievaar
en toegevoegd:

  • Iberische Tjiftjaf
  • Bruine kiekendief
  • Buizerd
  • Amerikaanse Goudplevier
  • Zwartkopmeeuw
  • Bosrietzanger
  • Nachtegaal
  • Grutto
  • Bergeend

7 opmerkingen:

  1. WOW so wunderschöne Bilder!
    Liebe Grüsse Babs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou nou Ben, wat een mooie dag. Deels erg herkenbaar. De vlinders va het Zwanenwater zijn een heel mooie extra. Leuk dat je even bij mijn polder bent wezen kijken maar jammer dat de Steltkluut ver zat, soms loopt hij vlak langs het pad.
    Die Grauwe(!) prachtige franjepoot in zomerkleed is mheel mooi en zou ik ook graag zien, misschien deze week heel diep nadenken of ik er zo'n eind voor wil rijden. Je archiefplaat is ook prachtig.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pracht serie Ben en wat heb je al veel vlinders gezien.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Ben,
    Weer een zeer geslaagde dag zo te zien. Die Amerikaanse is een toppertje en een gelukje als je heb hebt gezien. Jammer dat de Steltkluutjes te ver weg zaten.
    Maar de Grauwe Franje in zomerkleed, wow dat maakt alles goed.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtig die amerikaanse goudplevier en die rosse franjepoot! de rest is natuurlijk ook mooi!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knappe beelden van mooie vogelsoorten weer Ben. Je bent echt een vogelaar(fotograaf). Grauwe Franjepoot ad ik net gemist bij de Griendplas. Die Amerikaanse staat er wel heerlijk op. Helaas niet met het beste licht, maar omdat hij niet zo schuw was kon je er toch nog mooie foto's van maken.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's. Ook die grauwe franjepoot! Mijn complimenten.

    Groet,
    Pieter Roest

    BeantwoordenVerwijderen