14 juni, 2013

Dougalls Stern of toch Visdief in Hoek van Holland

Vanmorgen had ik weer zin een flinke fietstocht te maken. Ondanks de zuid-westelijke wind koos ik voor Hoek van Holland. Onderweg in de Broekpolder nog een leuke Spotvogel gezien die volop aan het zingen was. Langs de Nieuwe Waterweg geen bijzondere waarnemingen. Op het strand naast de pier zat een groep Visdiefjes. Opvallend was een stern met een zeer donkere snavel die aan de snavelbasis donker rood was. De afmetingen kwamen ongeveer overeen met een Visdief. De pootkleur was donkerder dan van een Visdief. Grappig was het baltsen met een Visdief waarbij een visje aangeboden werd. Was dit een afwijkende Visdief of iets anders. Noordse Stern sloot ik uit omdat de verlengde staartveren niet voorbij de slagpennen uitstak en de kleur van de snavel niet volledig donker rood was. Helaas had ik geen boek bij me en determineren via de verrekijker en het kleine display op mijn fototoestel was dat niet met zekerheid mogelijk.  

Thuis met de boeken erbij en de uitvergrote foto's leek het me duidelijk dat dit een Dougallstern moest zijn. Onder meer vanwege de donkere wigvormige buitenste slagpennen, de donkere snavel met dieprood aan de basis. 

Waarneming.nl waar ik de waarneming had ingediend dacht er toch anders over en oordeelde een Zwartsnavelige Visdief.

Het blijft voor mij een een raadsel waar misschien in de toekomst nog eens duidelijkheid over komt.

Dougalls Stern - Roseate Tern - Sterna dougallii

Dougalls Stern - Roseate Tern - Sterna dougallii

Dougalls Stern - Roseate Tern - Sterna dougallii    /   Visdief - Common Tern - Sterna hirundo

Dougalls Stern - Roseate Tern - Sterna dougallii    /   Visdief - Common Tern - Sterna hirundo

Dougalls Stern - Roseate Tern - Sterna dougallii    /   Visdief - Common Tern - Sterna hirundo

Dougalls Stern - Roseate Tern - Sterna dougallii


Alvast weer bedankt voor het bezoek aan dit Blog.

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi portret van de Douglas stern. Ik heb de soort nog nooit gezien. Je zou er zo maar aan voorbij gaan en denken dat er visdieven zaten, heel scherp Ben!Mooie foto's
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ben, dit blog was aan mij voorbij gegaan. Wat het ook is, het is wel heel bijzonder en eerlijk gezegd zou ik ook denken dat ik iets anders dan een visdief had gezien. De foto's zijn geweldig, dat staat buiten kijf. Mooi hoe ze zo allebei een andere kant opstaan te kijken met die koppen in de lucht. Wie weet wat er misschien toch in de toekomst nog uitkomt qua soort. In elk geval vind ik het sowieso knap dat je de vogel hebt gevonden, en dat met een verrekijker en camera, ik heb voor dit soort dingen altijd mijn telescoop nodig.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen