23 mei, 2013

Amazonica

Diergaarde Blijdorp heeft er weer een mooie attractie bij; Amazonica
geschonken als jubileumgeschenk door de vrienden van Blijdorp. Deze grote overdekte hal is een thuis voor vele vlindersoorten, maar ook andere dieren uit het Amazonegebied vinden hier onderdak. Handig is dat je bij de ingang je fototoestel kan opwarmen bij een föhn die eigenlijk voor brillen is bestemd. Het voorkomt condens in de best wel warme en vochtige ruimte. Ook bij de ingang een geplastificeerde folder die je kan gebruiken voor de herkenning van de planten en vlinders in de hal. Die herkenning is niet altijd even eenvoudig weet ik nu uit ervaring omdat vlinders niet altijd hun vleugels uit zetten en er dan volledig anders uitzien! Het is duidelijk een project dat net is opgestart en je kan zien dat de opzet heel goed is maar dat de struiken en bomen nog tot wasdom moeten komen. In potentie wordt dit echt een fantastische trekpleister voor Diergaarde Blijdorp. Vandaag heb ik me voornamelijk geconcentreerd op de aanwezige vlinders. Mijn insteek is om ze op een zo natuurlijk mogelijke manier te fotograferen. Dus niet op de overal aanwezige voerplaatsen. Ik gebruik hiervoor mijn Nikon D7000 in combinatie met mijn 300 F4 voor de tele-opnamen en mijn Nikon V1 voor de algemene en macro-opnamen. Het valt niet altijd mee de zittende vlinders te vinden. Ook met open vleugels fotograferen is niet altijd mogelijk. Een vliegende vlinder fotograferen is helemaal een uitdaging. Wellicht voor de volgende keer. Al met al heb ik een leuke ochtend gehad in Amazonica en kom ik zeker nog een keer terug.

Overzicht hal
Inrichting zo natuurlijk mogelijk
Caligo eurilochus
Danaus plexippus

Danaus plexippus
Dryas julia
Heliconius charitonius
Heliconius dores
Heliconius erato


Bijgaande dubbelzijdige determinatiekaart is handig als je e.e.a. op naam wil brengen. Hoewel gezegd moet worden dat ik er niet altijd uitkwam!


Alvast weer bedankt voor het bezoek aan mijn Blog.

5 opmerkingen:

  1. Ha, Ben, dat is een leuke tip, ik zal ook weer eens naar Blijdorp gaan, lang niet geweest...
    Je hebt hele mooie foto's kunnen maken, heerlijk die kleuren! H groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf zeg! Had er al over gehoord en gelezen. Dit is het laatste zetje voor mij om er ook eens een bezoek aan te brengen!

    Mooie fotoserie!

    Groet,
    Jan Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Woh, wat gaaf!
    Ik ben gek op dagvlinders en fotografeer ze graag, maar zo mooi...! Ik neem mijn petje diep voor je af. Geweldig wat een juweeltjes van vlinders én van je foto's!
    groet.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier heb ik even een vraagje, zijn de onderste 7 foto’s met de 300mm F4 gemaakt? Dat is toch een lens zonder VR? Dus moeilijk uit de hand of heb je een statief gebruikt?
    Groet, Wout

    BeantwoordenVerwijderen