25 juni, 2012

Bijna de ultieme foto gemaakt van een Gierzwaluw...

In mijn laatste Blog maakte ik melding van het volgende; De ultieme foto waarbij een Gierzwaluw een insect uit de lucht plukt heb ik nog niet kunnen maken. Hopelijk gaat dat nog een keer gebeuren... Dat het zo snel zou lukken had ik zelf niet gedacht!
Gierzwaluwen blijven me fascineren vanwege de broedbiologie, het gedrag, de sierlijke vlucht die ogenschijnlijk nauwelijks inspanning kost en de uitdaging die het is om ze te fotograferen.
In een vorig Blog heb ik geschreven wat van belang is om een goede foto van een Gierzwaluw te maken:
  • Laagstaande zon in de rug
  • Harde wind (in de rug) waardoor de insecten laag vliegen en dus ook de Gierzwaluwen laag vliegen
  • Weids uitzicht zonder belemmeringen die de autofocus kunnen beïnvloeden
  • Objectief op gefixeerde stand vanaf 3 meter tot oneindig.
  • Scherpstelling op continuservo-AF
  • AF veldstand op 3D-tracking
  • Veel oefenen op vliegende vogels
Ik zou er ter correctie aan toe willen voegen dat het eigenlijk handiger is als de vogels niet naar je toe vliegen zoals meestal met de wind in de rug maar als ze van links naar rechts en v.v. vliegen. Het is dan eenvoudiger de vogels te volgen en de autofocus te benutten.

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Let op de keel! Helemaal volgepropt met insecten.

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Hier is nog een vaag vlekje van een insect te zien...helaas niet scherp.

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Gierzwaluw - Common Swift - Apus apus

Dit is voor mij bijna de ultieme foto. Het enige wat nog ontbreekt is een glimp van het insect dat net gevangen is of nog gevangen moet worden.

Bent u ook zo enthousiast over het fotograferen van Gierzwaluwen...dan zou ik zeggen probeer het ook eens. Ik moet wel even waarschuwen dat het ook heel frustrerend kan zijn omdat het vaker niet dan wel lukt. Het geeft echter veel voldoening als het uiteindelijk lukt dat kan ik je beloven.

Alvast weer bedankt voor het bezoek van mijn Blog.

9 opmerkingen:

  1. Prachtig gevangen in de vlucht, dat is niet zo gemakkelijk als het wel lijkt.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ben,

    Dit is een knap staaltje fotowerk wat je hier laat zien. Bijzonder gaaf zo in de lucht. Je eerste en met zijn bek open zijn toch echt wel in mijn ogen perfect.

    Ik weet dat je altijd wat te wensen over moet houden, maar dit is toch wel al zeker de moeite waard.


    Dikke complimenten!!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,

    Grandioos! Erg knap vastgelegd. Zou er zo voor tekenen. Ben bang dat mijn autofocus dit niet kan volgen. Op naar de ultieme foto zou ik zeggen.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg mooi.
    Knap gedaan!!

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Via Tinie kwam ik op je blog terecht, Ben. Vooral je serie vliegende zwaluwen trok mijn aandacht omdat ik dat al zo vaak geprobeerd heb, maar het me nog steeds niet gelukt is. Ze vliegen zo vreselijk snel...Erg knap en mooi gedaan. Prachtige serie. Hoop dat het mij ook nog eens lukt. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ben,

    je tips klinken vrij eenvoudig om zulke plaatjes te schieten, maar uit ervaring weet ik dat dit enorm veel geduld vereist.
    Ik heb geen idee hoeveel foto's je hebt gemaakt maar het resultaat mag er wezen. Een serie om trots op te zijn.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige foto's van een geweldige vogel. 'Onze'fotografen krijgen het zo nog niet voor elkaar maar ik ga ze de tips doorsturen.
    Mogen wij jouw foto's eventueel eens gebruiken in een nieuwsbrief of zo? Uiteraard met naamsvermelding.
    Gr. Hannie (gierzwaluwwerkgroep Oisterwijk, gierzwaluwoisterwijk@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige foto's van een geweldige vogel. 'Onze'fotografen krijgen het zo nog niet voor elkaar maar ik ga ze de tips doorsturen.
    Mogen wij jouw foto's eventueel eens gebruiken in een nieuwsbrief of zo? Uiteraard met naamsvermelding.
    Gr. Hannie (gierzwaluwwerkgroep Oisterwijk, gierzwaluwoisterwijk@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grandioos! Wat prachtig om dit zo te zien zeg. Heb echt met verbazing de foto's bekeken!

    BeantwoordenVerwijderen