08 december, 2011

Zeetrek

Woensdag gaat het stormen. Er werd windkracht 9 voorspelt. Normaal gesproken ga ik eens in de 14 dagen op woensdag altijd een dagje vogelen met mijn vriend Wim. De weersomstandigheden 's morgenvroeg, keiharde regen en wind weerhoudt ons om de knoop door te hakken en er op uit te gaan. Om ca. 10:00 uur wordt het droog. De buienradar geeft een voorlopig droge periode aan de komende 3 uur. De wind komt pal uit het westen. Op zich goede omstandigheden voor Zeetrek (nog beter zou zijn noordwesterstorm!). Zeevogels worden onder deze omstandigheden naar de kust geblazen en dat kan leuke vogelsoorten opleveren die je normaal gesproken niet te zien krijg. Ik besluit uiteindelijk toch maar naar de Maasvlakte te gaan. Bij de papegaaienbek (maasmond) kan je redelijk dichtbij de kust komen en vanuit de auto de zeetrek gadeslaan. Gelukkig blijft de regen weg en klopt de voorspelling van de buienradar. Al snel zie ik tientallen Drieteenmeeuwen voorbij trekken. Dit zou de gehele dag zo doorgaan. Ik heb nog nooit zulke grote aantallen langs zien trekken. De juvenielen trekken ongeveer in gelijk aantal voorbij als de volwassen exemplaren. Ik vind ze persoonlijk gezien veel mooier dan de volwassen exemplaren. Dit komt met name door de prachtige rugtekening.

Drieteenmeeuw juveniel

Natuurlijk zijn de adulte exemplaren ook best wel mooi en sierlijk. Ze verschillen van de stormmeeuw door de volledig zwarte vleugelpunten, als in inkt gedoopt, en de vrij korte donkere poten terwijl die van de Stormmeeuw geelgroen zijn. Ook is de bouw iets gedrongener dan de Stormmeeuw.

Drieteenmeeuw adult

Natuurlijk vliegen er ook Grote Mantelmeeuwen, Zilvermeeuwen en Stormeeuwen voorbij echter in veel mindere aantallen dan de Drieteenmeeuwen. Ook een klein clubje Dwergmeeuwen trekt voorbij. Eigenlijk een soort mini-drieteenmeeuwen. Een stuk kleiner en heel elegant trekken ze laag over het water voorbij. Heel duidelijk is de donkere ondervleugel te zien van de adulte exemplaren. Wat meer landinwaarts ondek ik een klein groepje Dwergmeeuwen die aan het fourageren zijn. Een prachtig gezicht als ze trappelend op het water naar kleine visjes speuren.

Dwergmeeuw adult

In de verte trekken een paar jagers voorbij. Waarschijnlijk Middelste jagers, de meest algemene soort in dit jaargetijde. Helaas te ver voor een goede foto. Plotseling valt een Jan van Gent op die op het water drijft. Zou er iets mee aan de hand zijn. Een olieslachtoffer is nooit uit te sluiten. Ik maak snel een paar foto's waarbij ik grof geschut inzet en mijn convertor 2x gebruik. Het resultaat valt niet tegen. Gelukkig komt de Jan van Gent weer los van het water en gaat ter plaatse jagen. Met enkel snoekduiken probeert hij een prooi te vangen wat niet echt lukt. Op een gegeven moment besluit de Jan van gent de volle zee op te zoeken en verdwijnt uit het zicht.

Af en toe even uitrustend op het water

Spiedend naar vis

Enkele andere leuke waarnemingen: Kleine alk op grote snelheid voorbij vliegend, Zeekoet, Roodkeelduiker. Kijk eens op www.trektellen.nl daar wordt bijgehouden wat er zoal voorbij trekt.

1 opmerking:

  1. Prachtige serie Ben! Allemaal vogels die ik hier – ook al woon ik vlak aan zee – nooit zie. Zo was ik dit voorjaar op een camping in ’s-Gravenzande en daar zag ik voor het eerst bewust een Stormmeeuw, terwijl ik vroeger in Nederland ook langs de kust woonde en ze dus onbewust gezien moet hebben. Zo zie je, met de fotografie gaan je ogen open. Hartelijke groet, Wout

    BeantwoordenVerwijderen